Az alábbiakban egy részletes ismertetőt találsz az Euromail levelező-rendszer (továbbiakban: euromail) használatáról. Amennyiben átfogó leírást szeretnél kapni, javasoljuk, hogy nézd át a néhány sorral lejjebb kezdődő ismertetőnket. Ha egy-egy témakörben kívánsz csupán elmélyültebben tájékozódni, úgy az alábbi linkek közül a megfelelőre kattintva megtalálod, amit keresel. Haladók klikk ide.
Ikonok, gombok az Euromail oldalain
Túl kevés/túl sok a hely levélíráshoz, zsúfolt az oldal
Több levelet szeretnék látni egyszerre
Miért jelennek meg magától címek a címlistában?
Hová tudom elmenteni a fontos leveleket?
Hogyan kell mellékletet csatolni a levélhez?
Hogyan működik az automatikus aláírás?
Levél továbbításakor a csatolás nem ment át!
Milyen név jelenik meg a feladó helyén?
Elérhetem Euromail-es leveleimet más levelezőrendszerből is (POP3)?
Mekkora a maximális levélméret?
Ikonok: az Euromail oldalain található gombok (ikonok, feliratok) különböző információkat közölnek, illetve ún. link-ként funkcionálnak, azaz rájuk kattintva egy-egy - feliratuknak megfelelő - oldalt nyitnak meg. A 'beállítások' gomb például elvisz arra az oldalra, ahol személyes adataid, az automatikus aláírás szövegét, stb. módosíthatod. Az ebben a segédletben megemlített összes oldal is ezeknek az ikonoknak (gomboknak, feliratoknak) a használatával nyitható meg.
Ikonok és jelentésük:
- az üzenet csatolt állományt (képet, Word dokumentumot, stb.) tartalmaz
- új, olvasatlan (érkezett) levél
- elolvasott (érkezett) levél
- általad elküldött levél (az elküldött levelek mappában)
- kéretlen levélszemét (SPAM))
Legördülő menük:
A felirat melletti kis háromszögre kattintva, a megnyíló listából kell kiválasztani a kívánt elemet.
Elfelejtett jelszó: ha a későbbiekben véletlenül elfelejted a belépéshez szükséges jelszavad, segítségedre van a jelszó-emlékeztető funkció. Itt egy - általad a regisztráció során megadott - kérdésre kell beírni a szintén általad megadott választ. Pld: "Kiskutyám neve?" - "Buksi". Helyes válasz megadása esetén máris az érkezett levelek mappába jutsz. Itt megtalálod egy, az Euromail által küldött levélben elfelejtett jelszavad is.
A jelszó-emlékeztető kérdést a rendszer automatikusan teszi fel: ha azt érzékeli, hogy a felhasználó kétszer egymás után rosszul adta meg a jelszót (egy próbálkozás még lehet elütés is), megnyílik a jelszó-emlékeztető ablak. Példánkkal ellentétben érdemes olyan jelszó-emlékeztető kérdést megadnod, amelyre valóban csak te tudod a választ - elkerülve ezzel azt, hogy mások (akár csak véletlenül is) hozzáférjenek postafiókodhoz. Ezen kívül törekedj arra, hogy a kérdésre adandó válasz rövid, egyértelmű legyen, mert egy többféleképpen megfogalmazható feleletből később probléma lehet; a rendszer csak az eredetileg megadottal pontosan egyező választ fogadja el. Ha úgy érzed, ebből a (vagy bármi egyéb) szempontból nem tökéletes a kérdés, ill. válasz, úgy bármikor megváltoztathatod azokat: a bal oldali menüben kattints a 'beállítások' gombra, majd a megnyíló lapon a 'felhasználói adatok' feliratra. A kívánt adatok megváltoztatása után az 'OK' gombbal nyugtázhatod a módosításokat.
Ennek a funkciónak a jelentősége az, hogy igazodik a felhasználó igényeihez: eldöntheti, milyen szintű védelmet, illetve kényelmet szeretne. Sokan például hajlamosak elfelejteni a jelszavakat, és ilyenkor elvárják, hogy gyorsan, egyszerűen meg lehessen oldani a problémát. A jelszó-emlékeztető funkció erre kiválóan alkalmas. Mások viszont joggal állíthatják magukról, hogy sosem felejtik el a jelszót, emiatt aztán nincs is szükségük alternatív megoldásokra. Nekik célszerű olyan kérdést, ill. választ megadniuk, amelyre még saját maguk sem (!) emlékeznek később (pld: "Ki kopog?" - "wWcbzdCTkJxxxSzzs"). Ebben az esetben ugyan már csak saját magukban bízhatnak (hiszen ha mégiscsak elfelejtik a jelszót, nincs remény), ugyanakkor teljesen kizárható annak kockázata, hogy mások - akármilyen módon is - hozzáférnek leveleikhez.
Jelszóváltoztatás: a belépéshez szükséges jelszó bármikor megváltoztatható a beállítások/felhasználói adatok menüpont alatt.
Új levelek: minden új levél az 'érkezett levelek' mappába érkezik. Belépéskor automatikusan erre az oldalra kerülsz, így legújabb leveleid egyből olvashatod. Ha legutóbbi belépésed, és a levelek akkori elolvasása óta új leveled érkezett, ezt egy zárt borítékot ábrázoló ikon jelzi, közvetlenül a 'beérkezett levelek' link mellett. A képernyő felső részén található gombok alatti listából egyszeri kattintással tudod kiválasztani, melyik levelet szeretnéd megnyitni olvasásra. A beállítások/levelező testreszabása menüpont alatt beállíthatod, itt egyszerre hány levél jelenjen meg.
Beállítások: mindeki személyre szabhatja, egy oldalon egyszerre hány levelet szeretne látni a levélgördítőben, milyen magas legyen a levélíró mező (nem árt, ha van hely, de ha túl magas, akkor meg lecsúsznak az oldal alján található fontos gombok), stb, mindezek a beállítások/levelező testreszabása menüpont alatt módosíthatók.
Saját mappák készítése (archívum): a levelező-programot használók többsége szereti, ha leveleit - meghatározott csoportosításban - elmentheti későbbre. Erre a célra (is) kiválóan használható az Euromail archívum funkciója. Ide úgy juthatsz el, ha a baloldali menüben a megfelelő gombra ('archívum') kattintasz. Saját mappa létrehozásához a lap alsó részén található mezőbe írj be egy tetszés szerinti szöveget (ez lesz a mappa neve), majd kattints az "új mappa" feliratra. A mappa ezzel kész is, leveleid innentől kezdve bármikor elhelyezheted ide is (hogy hogyan, arról bővebben itt ). Saját mappáid nevét természetesen bármikor megváltoztathatod: írd be a már említett alsó mezőbe az új nevet, az ettől a mezőtől balra található listából válaszd ki (még a régi nevén) az átnevezni kívánt mappát, majd kattints a "mappa átnevezése" feliratra - a mappa mostantól az új nevén lesz elérhető; tartalma ettől a művelettől természetesen nem változik. Utólag feleslegessé vált mappáid törölheted a rendszerből: a már említett legördülő menü segítségével válaszd ki a törölni kívánt mappát, majd kattints a "mappa törlése" feliratra. Ha a mappa nem volt üres, a benne található levelek a kukába kerülnek.
Junk mappa: az internetet elárasztó levélszemét elleni harc során előfordul, hogy a szűrő áldozatául esnek fontos levelek, ezért az Euromail nem törli egyiket sem, de külön mappába helyezi őket, hogy ne zavarják a levelezést. Érdemes ezt a mappát is időközönként átfutni, és ha valóban minden levél kéretlen, kitörölni az összeset.
Levélírás: új levél írását bármikor kezdeményezheted a felső ikonsor 'levélírás'
gombjára kattintva.
Ahhoz, hogy egy levelet el tudj küldeni, mindenképpen szükséges megadnod a levél címzettjét. Ezt megteheted a címzett
email-címének közvetlen begépelésével - vagy a név címtárból való kiválasztásával:
nyomd meg a 'Címzett' felirat előtt található gombot, vagy a felső ikonsorban található
'címtár' gombot a címlista megnyitásához, majd ott válaszd ki a kívánt címzettet.
Megspórolsz egy lépést, ha levél írásához előbb a címtárat nyitod meg. Abban a pillanatban, amikor ott kijelölöd a
címzettet, automatikusan megnyílik egy új levél, a már kitöltött címsorral (a címlista használatáról bővebben
itt olvashatsz).
A 'CC' gomb melletti mezőt kitöltve megadhatod, kik kapjanak a címzettel egy időben másolatot a levélről.
A 'BCC' hasonlóképp működik, azzal a különbséggel, hogy az itt megadott címzettek rejtve maradnak a többi (Címzett és
CC mezőben megadott) címzettek előtt (titkos másolat).
A 'téma' melletti mezőbe írt szöveg lesz a levél tárgya.
Egy levél elküldéséhez tulajdonképpen a címzett megadása elegendő is, a többi mező kitöltése nem kötelező.
A következő nagy üres mező maga a levéltörzs, itt kell megírni a levél szövegét. Miután elkészült, leveled a lent
található 'levél küldése' gombbal küldheted el. Ha szeretnéd, hogy a címzett jobban (esetleg kevésbé) figyeljen fel
a levélre, elküldés előtt a levéltörzs alatt jobb oldalon található opció segítségével állítsd a prioritást magasra,
illetve alacsonyra. Magas prioritás esetén a címzett gépén egy piros felkiáltójel jelenik meg a levél mellett.
Válaszlevél: egy neked érkezett levélre a felső ikonsorban található 'válaszlevél' ikon megnyomásával válaszolhatsz. Ha a levélnek, amire válaszolsz, más címzettje is volt, egy felpattanó ablak segítségével eldöntheted, válaszod a többiek is megkapják-e, vagy csak a levél feladója. Válasz írásakor gyakorlatilag minden ugyanúgy működik, mint levélíráskor (lásd itt), csak a címzett (értelemszerűen az eredeti levél feladója), a levél tárgya és szövege automatikusan megjelenik a megfelelő mezőkben. A megválaszolandó levél eredeti szövege úgynevezett 'kijelölt' alakban jelenik meg, hogy könnyen eldönthesd, szeretnéd-e, ha ez a szöveg alul benne maradjon a leveledben (mint előzmény). Ha igen, akkor nyomd meg a billentyűzeteden a CTRL és a HOME billentyűket (vagy kattints az egérrel a szöveg fölé), így a kurzor a szöveg fölé kerül, itt elkezdheted írni a választ. Ha nem szeretnéd, hogy az előzmény benne maradjon a levélben, egyszerűen kezdd el írni a levelet. Az első billentyű lenyomásakor az egész kijelölt rész törlődni fog.
Csatolás: levél írásakor a szöveg szerkesztésén kívül képeket, dokumentumokat,
vagy bármilyen más állományt a csatolás funkcióval csatolhatsz leveled mellé. Kattints a levéltörzs alatt található
'csatolás hozzáadása' feliratra. A megjelenő párbeszéd-ablakban található ('browse' vagy 'tallózás') gombot megnyomva
keresd ki saját
gépeden a csatolni kívánt állományt, válaszd ki azt (két kattintással), majd miután ismét megjelent a korábbi
párbeszéd-ablak, kattints az azon található 'csatol' gombra. A file méretétől és az általad használt hálózati
kapcsolat sebességétől függően, néhány másodperc várakozás után az állomány bekerül a levéllel együtt elküldendő
mellékletek közé. Ezek az állományok a lap alján láthatóak egy listában.
Ha utólag meggondolod magad, és egy - már csatolt - állományt mégsem kívánsz mellékelni (és persze a levelet még nem
küldted el), úgy a szóban forgó file nevét válaszd ki (egyszeri kattintással) a levél alatt felsorolt állományok közül,
majd kattints a 'csatolás törlése' feliratra.
Ha azt szeretnéd, hogy egy beérkezett, csatolást is tartalmazó levél továbbításakor
a csatolt állomány is továbbításra kerüljön, mindenképpen ellenőrizd az erre vonatkozó beállítást a
beállítások/levelező testreszabása menüpont alatt ('Csatolások továbbítása'), és ha szükséges, pipáld ki az
ehhez a sorhoz tartozó kijelölőnégyzetet, különben a levél a csatolás nélkül megy el.
Automatikus aláírás: ha nem kívánsz azzal bíbelődni, hogy
minden leveled külön-külön, egyesével aláírd, pld:
Üdvözlettel:
Koppancs Gizi
Gyors- és gépíró
Tel: 06-30-...
Fax: 285-...
Email: koppancs@euromail.hu
akkor ugyanezeket a sorokat elég csak egyszer beírni az erre a célra kijelölt mezőbe (beállítások/levelező
testreszabása), majd az alatta található "Aktív" felirat melletti kijelölő-négyzetet egyszeri kattintással kipipálni.
A rendszer innentől kezdve minden egyes leveled végére automatikusan beilleszti a fenti sorokat. Ha átmeneti időre
ezt
a funkciót ki szeretnéd kapcsolni, nem szükséges az említett mezőt kitörölni, elég csak a kijelölő-négyzetet újbóli
kattintással üresre visszaállítani.
Átirányítás: a beállítások/levelező testreszabása menüpont alatt leveleid egy tetszőleges email-címre átirányíthatod, melyek ezután változatlan formában érkeznek majd meg erre a címre, eredeti feladóval (tehát nem az euromailes címedről, mint továbbított levél). Ha azt szeretnéd, hogy levelei ne kizárólag a megadott átirányítási címen, hanem egyúttal euromailes postafiókodban is ugyanúgy megkapd, úgy pipáljd ki az 'Érkezett levelekbe másolatot készít' felirat melletti kijelölő-négyzetet. Itt szeretnénk felhívni a figyelmed, hogy az Euromail használata során számíthatsz ún. 'Meglepetés-üzenetek'-re, melyek általában az euromail, vagy valamelyik partnere által biztosított szolgáltatások kedvezményes, illetve ingyenes felhasználásának lehetőségére jogosítanak fel, minden további kötelezettség nélkül. Ezek (és csak ezek) a fajta üzenetek nem kerülnek átirányításra, ugyanakkor hamar érvényüket veszthetik - érdemes emiatt leveleid bizonyos időközönként web-es felületen is ellenőrizni. Ez amúgy is szükséges ahhoz, hogy fiókod aktív maradjon.
Címlista: a felső ikonsorban található 'Címtár' ikon, illetve levélírás
közben a fejléc mezői (címzett, CC, BCC, lásd itt) előtt található gombok megnyomásával
nyitható meg. Ha levelet szeretnél küldeni valakinek, és annak a neve szerepel már
a címtárban, azt a címtár megnyitása után a megjelenő listából (egyszeri kattintással) válaszd ki, majd nyomd
meg a 'TO', illetve a 'CC' vagy 'BCC' gombot (utóbbiakat akkor, ha a kiválasztott név csak másolatot
vagy titkos másolatot kap). Legegyszerűbben úgy lehet levelet írni, hogy először a címtárat
megnyitjuk, kiválasztunk egy címzettet, a levélírás ilyenkor már automatikusan megjelenik.
A címlistában szereplő email-címek mindegyikéhez kapcsolható (de nem kötelező) egy név, egy postai cím és egy telefonszám is.
Ezeket az adott címre való rákattintással, majd a 'Tulajdonságok' gomb megnyomásával lehet módosítani.
Ugyanezeket az adatokat lehet megadni új bejegyzés létrehozásakor is ('Új cím hozzáadása' gomb), de csak az email-cím
megadása kötelező. Törölni egy címet a 'Töröl' gomb megnyomásával lehet.
Alapesetben a címtár üres, az Euromail használata közben - a beállítások/levelező testreszabása
menüpont alatt megadottaktól függően - automatikusan, illetve manuálisan tölthető fel címekkel. Automatikus feltöltés
kiválasztása esetén az alábbi email-címek kerülnek be automatikusan a címlistába:
- beérkezett levél feladója (amennyiben még nem szerepelt)
- általad (levélírás közben) megadott címzettek
Nem kerülnek be viszont azok az email-címek, amelyek egy hozzád is megérkezett levél további címzettjei
(pld. munkahelyi körlevél), hiszen egy ilyen tartalmazhat akár több száz címzettet is, másrészt nem feltétlenül
igaz, hogy a többi címzettel is közvetlen kapcsolatod van, így email-címük tárolása felesleges.
Mentés: lehetőség van leveleinket lementeni, illetve archiválni a 'lement' gomb segítségével. A képernyő felső részén elhelyezkedő levéllista minden egyes (egy-egy levélhez tartozó) sorának végén található egy-egy ún. 'checkbox', vagyis kijelölő-négyzet. Mentéskor (illetve törléskor ugyanígy) azokon a leveleken kerül végrehajtásra a művelet, amelyeknek a hozzátartozó kis négyzetük ki van pipálva. Ha egy ilyen sincs, úgy az éppen megjelenített levelet lehet lementeni (vagy törölni). Miután kijelölted a kívánt level(ek)et, nyomd meg felül a 'lement' gombot. Egy párbeszéd-ablak jelenik meg, ahol eldöntheted, az archívumba, a Junk mappába, vagy saját gépedre (lemezre) mentesz. Válaszd ki a megfelelő opciót: ha az archívumba kívánsz menteni, kattints az "Archívum" felirat mellett található kis nyílra, és a legördülő menüből válaszd ki a kívánt mappát (feltéve, hogy már létrehoztál legalább egy saját mappát, lásd itt). Ha a levelet le akarod menteni saját gépedre, kattints a 'letölt' gombra, majd a megnyíló ablakban keresd meg saját gépeden azt a helyet, ahova a levelet ki szeretnéd másolni (pld. "C" meghajtó, dokumentumok mappa). A lementett levél formátuma sima szövegfájl (.txt) lesz, melyet Notepad-del vagy bármilyen más szövegszerkesztővel nyithatsz később meg. Figyelem, így kizárólag a szöveges részt lehet tárolni! Ha leveled csatolást tartalmaz, azt külön kell lementeni a levélből, hagyományos módon: a levél alján felsorolt fájlnevek közül dokumentumok (.doc, .pdf, .xls. stb) esetén a kívánt file-névre jobb(!) egérgombbal kattintva, a megjelenő menüből válaszd ki a "cél mentése más néven" ("save as") feliratot, majd az előbb leírtakhoz hasonlóan, töltsd le a csatolt állományt. Ha a csatolt állomány egy kép (.jpg, .gif, stb), akkor előbb nyisd meg egy egyszeri bal egérgomb kattintással, és a megnyíló ablakban megjelenő képre jobb egérgombbal kattintva a fent részletezett módon elmentheted a képet.
A feladó teljes neve: a beállítások/személyes adatok menüpont alatt megadott név jelenik meg a címzettnél, amikor levelet kap tőled. Ennek megadása nem kötelező: amennyiben nem írsz be nevet, úgy feladóként az email-címed jelenik majd meg.
Levelek külső elérése: ha olyan levelezőrendszert használsz (pld. Outlook Expressz), amely alkalmas más szervereken található levelek letöltésére, úgy az euromailes bejövő levelek (POP3) kiszolgálójának az euromail.hu címet kell megadni. A kimenő levelek (SMTP) kiszolgálója mindig a felhasználó által igénybevett szolgáltató SMTP szervere, pld. smtp.comunique.hu, bővebbet a szolgáltatótól lehet megtudni.
Maximális levélméret: egy levél mérete csatolásokkal együtt max. 10Mbyte lehet.
***
Az alábbiakat fontos tudni az euromailről:
Minden további kérdésben állunk rendelkezésre az admin@euromail.hu címen.